Avant la lettre

De mai multă vreme mă dumirisem că toți eroii literaturii clasice sau ai Hollywood-ului au rădăcini în cultura biblică, mitologia antică sau în diversele povești populare. Astăzi am citit o povestire orientală cu insolitul Nastratin Hogea care m-a dus cu gîndul la legile lui Murphy.

Se spune că pe vremea unei secete cumplite, a venit la Nastratin un grup de săteni disperați că rezervele de apă se sfîrșeau.

– Nu cumva cunoști vreo metodă secretă prin care să putem aduce ploaia?
– Firește că stiu, a răspuns Nastratin.
– Excelent! Spune-ne repede ce-avem de făcut.

Nastratin a cerut ca mai întîi să i se aducă un lighean cu apă curată. Cu mari eforturi, sătenii au reușit să adune un lighean cu apă, pe care l-au pus în fața lui Nastratin. Spre uimirea tuturor, acesta și-a scos cămașa și a început  să o spele. Toți au început să strige, scandalizați de întrebuințarea pe care Nastratin o dădea ultimei rezerve de apă.

– Nu vă speriați, i-a liniștit el, știu ce fac.

Printre murmure amenințătoare, Nastratin a spălat metodic cămașa, apoi a spus:

– Am nevoie de încă un lighean cu apă.

Strigătele au devenit asurzitoare. Cum? Încă un lighean? Pentru ce? Și de unde să mai scoată atîta apă? A luat-o cumva razna?
Nastratin insista.

– Am nevoie de încă un lighean cu apă. Știu bine ce fac.

Oamenii au răscolit satul, au stors ultimele picături, au luat apa de la gura copiilor, dar au reușit cumva să pună înaintea lui Nastratin al doilea lighean cu apă curată. Acesta a luat cămașa și început să o clătească tacticos.
De data asta, oamenii nu mai aveau putere nici să strige. Priveau scena consternați. Nastratin a scos cămașa din apă și le-a cerut să-l ajute să o răsucească bine ca s-o stoarcă. Apoi a ieșit în curte și a atîrnat-o la uscat pe o frînghie.
Îndată s-au adunat norii și a început să plouă.

– Poftim, a spus Nastratin. Așa pățesc de fiecare dată cînd îmi pun cămașa la uscat.

3 gânduri despre „Avant la lettre

  1. foarte draguta. daca imi aduc bine aminte eu le citeam si reciteam in volumele povesti nemuritoare. astea cu nastratin erau preferatele mele. mi-ar placea sa le recitesc.

  2. Daca aș găsi prin vreun anticariat măcar o parte din volumele „Povești Nemuritoare” (au fost vreo 35, scoase de Editura Ion Creangă), tare fericit aș fi. Să aibă și băiatul meu ce citi. Deși nu cred că aș rezista fără să le recitesc și eu.

  3. Fram ursul polar,Singur pe lume,Comoara din insula, Pardaillan si Fausta,Cei trei muschetari,toate cele de Jules Verne, Alexandre Dumas si Karl May, 1001 de nopti…
    Memories, memories

Lasă un răspuns

